×

Jak na prodej


Co vše bystě měli vědět, pokud plánujete prodat svou nemovitost


Bez ohledu na to, zda nemovitost budete prodávat svépomocí nebo s realitním makléřem, je na místě si uvědomit, že prodej nemovitosti není jen o zveřejnění inzerátu a podpisu kupní smlouvy. Než s prodejem vůbec začnete, je dobré seznámit se s celým procesem. Zjistit, co vše bude třeba zařídit a připravit, protože i maličkosti výrazně ovlivňují konečnou prodejní cenu.

Ať už se to týká přípravy dokumentů či nemovitosti samotné, marketingového plánu, nákladů spojených s prodejem, zdanění příjmu, nebo dalších zákonem stanovených povinností, které jako prodávající máte.

Pokud se na prodej správně připravíte, budete mít výrazně lepší vyjednávací pozici.

Findeo

Zde je přehled toho nejdůležitějšího, co je třeba připravit a zajistit:


  • Právní stav nemovitosti

    Prověřte aktuální právní stav své nemovitosti – zda není zatížena věcnými břemeny, zástavními či jinými právy ve prospěch třetích osob. Zjistěte, do jaké míry tato omezení ovlivňují cenu. Zkontrolujte si, jestli máte nemovitost správně zapsanou na katastru nemovitostí.

  • Zákony a daně

    Víte, jaké dokumenty a informace jste povinni kromě PENB kupujícím předat ze zákona? Kdy se příjem z prodeje daní a kdy jste od zdanění osvobozeni? Víte, co je skrytou vadou a co ne? A jak se chránit a předejít možným nepříjemnostem a pozdějšímu finančnímu plnění co se týká technického stavu nemovitosti?

  • Nastavení ceny

    Znáte reálnou tržní hodnotu své nemovitosti? Mějte na paměti, že nabídkové ceny v inzerci častou nejsou konečnými cenami, za které se nemovitost zobchoduje. Nastavte vhodnou prodejní strategii.

  • Prezentace

    Kvalitní prezentace je základním předpokladem nejen pro úspěšný prodej, ale zároveň výrazně ovlivňuje konečnou cenu. Využijte služeb profesionálního fotografa, kameramana a home stagera.

  • Příprava nemovitosti

    První dojem můžete udělat jen jednou. Investice do přípravy nemovitosti se vyplatí. I finančně nenáročné drobnosti mohou mít vliv na zvýšení atraktivity nabídky a tím i konečné prodejní ceny.

    • Oprostěte se od vztahu, který ke své nemovitosti máte a celou jí projděte kritickým pohledem kupujícího
    • Všímejte si i menších vad a nedostatků, které běžně přehlížíte, protože jste si na ně prostě již zvykli
    • S ohledem na celkový stav nemovitosti zvažte, které investice se vyplatí a mají smysl
    • Prosvětlete a provzdušněte
    • Změnou uspořádání menších kusů nábytku můžete prostor opticky zvětšit
    • Zbavte se nevzhledného, neladícího a přebytečného nábytku
    • Je-li třeba, vymalujte, získáte tím punc čistoty a novot
    • Vyčistěte, případně vyměňte nebo repasujte podlahy, nezapomeňte na balkón či terasu
    • Opravte drobné vady – popraskaná omítka, kapající kohoutky, prasklé žárovky, rozbité vypínače, viklající se kliky u dveří, přespárujte obklady v koupelně
    • Schovejte předměty osobní povahy a nahraďte je neutrálními dekoracemi
    • Vyhněte se extravagantním výstřelkům a vše laďte tak, abyste oslovili co možná nejširší okruh potenciálních kupujících
    • Volte lehké, teplé a světlé barvy nebo bílou
    • Nezapomeňte na okolí bytu a domu
Findeo jak na prodej 2
  • Seznamte se s okolím

    Do dnešního dne jste využívali pouze vlastního automobilu a nakupovali v hypermarketu? Zjistěte si ve svém okolí dopravní obslužnost a občanskou vybavenost, poněvadž to, co jste do dnes nevyužívali vy, může být pro zájemce při rozhodování zásadní.

  • Inzerce

    Čím více potenciálních kupujících oslovíte, tím je větší šance na výhodnější prodej

    • Realitní servery
    • Sociální sítě
    • Vlastní webové stránky nemovitosti
    • Reklamní kampaně
    • Tištěná inzerce, média
    • Letáky
  • Marketingový a obchodní plán

    Kolik peněz jste ochotní do prodeje své nemovitosti investovat, když nemáte jistotu, za jakou cenu, za jak dlouho a zda vůbec ji zobchodujete? Zjistěte výši souvisejících nákladů a stanovte si rozpočet.

    • Každá nemovitost se musí před prodejem připravit, aby mezi ostatními nabídkami nevypadala jako „chudý příbuzný“. Připravte si rozpočet na home stagera, profesionálního fotografa, video prohlídku, virtuální prohlídku, případně na tvorbu vlastních webových prodejních stránek.
    • Inzerce – realitní servery. Víte, které nejvíce fungují a které vám přivedou bonitní zájemce? Pokud chcete získat z prodeje co nejvyšší možnou prodejní cenu, tak zcela jistě zapomeňte na servery typu bezrealitky, bazoš apod. Na těchto serverech hledají klienti, kteří chtějí ušetřit. Hledáte takové klienty?
    • Reklamní kampaně, tištěné materiály. Nacházíme se v online světě, v době s neomezenými možnostmi. Proto samotná inzerce na realitních serverech dnes již nepostačuje a je vhodné využít také sociálních sítí a různých PPC kampaní.
    • Právní servis - vyhotovení smluvní dokumentace. Najděte si ve svém okolí advokátní kancelář, která se zabývá realitním právem.
    • Zjistěte si podmínky a možnosti Úschovy kupní ceny. Máte na výběr z možností advokátní, notářské nebo bankovní.
    • Správní poplatky včetně zjištění podmínek předčasného splacení stávajícího úvěru, zejména za jakých podmínek vám zástavní věřitel vymaže zástavní právo.
    • Daně. Jste si jistí, že příjem z prodeje vaší nemovitosti nebude podléhat povinnému zdanění?
    • Zajistěte si dostatek času na prohlídky a odbavování telefonických hovorů se zájemci. Počítejte s tím, že vás budou kontaktovat i v době, kdy budete pracovat. Přičtěte následnou, ne vždy snadnou a poměrně zdlouhavou, komunikaci se zájemci na vyřízení nezbytných formalit.
    • A samozřejmě si stanovte cíl, do jakého časového horizontu potřebujete prodat, abyste se nedostali do tíživé situace, kdy ztratíte kontrolu nad celým prodejem a budete muset začít zlevňovat, aniž by to bylo nezbytně nutné. Slíbit nemovitost klientovi, který nemá zajištěné financování, může být vaší noční můrou do konce života.
  • Napište poutavý text

    Poutavý text dokáže ovlivnit potenciální zájemce při rozhodování, jestli si vyberou právě vaši nemovitost a zavolají na případnou prohlídku. Je důležité v textu zmínit především informace podstatné pro cílový segment zájemců, kterým je nemovitost určená.

  • Prodejní cedule

    Možná by se nechtělo věřit tomu, kolik kupců bývá z řad sousedů nebo lidí, kteří kolem projíždějí. Proto ani tuto maličkost není dobré podceňovat. Nejednou se to vyplatilo.

  • Příprava materiálů

    Každý ze zájemců má právo odejít z prohlídky s podklady k dané nemovitosti. Drtivá většina lidí se na prohlídce hned nerozhodne. Proto si připravte marketingové podklady, které každému zájemci při prohlídce předáte. Kromě základních informací o nemovitosti je vhodné předat i kopie PENB, evidenčního listu, plánek apod.

Findeo jak na nákup 3
Findeo jak na prodej 4
  • Termíny prohlídek

    Mějte na paměti, že každý chce to, co chtějí i ostatní. Důkladně si v předstihu naplánujte termíny prohlídek, na kterých pevně trvejte. Můžete mít i deset zájemců, ale pokud o sobě neví, tak vám to nikdy neuvěří. Proto taková maličkost, že se potkají ve dveřích, vám dokáže udělat skutečnou medvědí službu a velice výrazně vám to zvýší vyjednávací pozici při výběru ideálního kupce.

  • Evidujte zájemce

    Je možné, že se mnoha zájemcům vaše nemovitost líbila, ale pouze jste na počátku prodeje nastavili vyšší cenu. Každého zájemce si zaznamenejte a pokud dojde k pohybu ceny, nezapomeňte tyto klienty informovat jako první.

  • Máte akceptovatelnou nabídku? Je čas jednat!

    Nenechte se unést emocemi a vždy jednejte v klidu a s nadhledem. Zájemce nesmí vycítit, že vám právě vytrhl trn z paty! Nezapomeňte si předem dojednat podmínky prodeje. Zjistěte potřeby kupujícího. Do kdy se potřebuje nastěhovat, v jakém časovém horizontu bude mít zajištěné financování.

  • Zvládnete vše sami?

    Pokud chcete při prodeji dosáhnout maximálního možného zisku a bezpečného převodu, pečlivě zvažte, zda jste ochotní prodeji věnovat potřebný čas a nemalé finanční prostředky. Zohledněte také své vyjednávací dovednosti a obchodní znalosti - ustojíte argumenty kupujících, abyste zbytečně nepřistoupili na slevu a neprodali pod cenou?

    I přes to, že realitnímu makléři zaplatíte za jeho práci provizi, může to pro vás být výhodnější než prodej po vlastní ose. Nejen z časového hlediska, ale i z toho finančního.

    Naši makléři se věnují realitám na plný úvazek, mají potřebné znalosti, zkušenosti a úzce spolupracují s celým týmem profesionálů ve svém oboru – fotograf, kameraman, IT, marketingový specialista, home stager, advokát aj. Jsou schopni zajistit nejen bezpečný prodej vašeho majetku, ale mnohdy nemovitosti zobchodují v kratším čase a za vyšší cenu než samoprodejci.

Findeo

Hledáte někoho na prodej nemovitosti?

Pomůžeme vám!

V případě jakýchkoliv otázek nás neváhejte kontaktovat nebo si rovnou sjednejte úvodní nezávaznou konzultaci zdarma.


Souhlasím se zpracováním osobních údajů



Top